Det jobbes fortsatt hardt med Uganda-prosjektet

Oppdatering om prosjektet i Uganda, ved Vidar.

”The Child is Innocent” er en humanitær grasrotbevegelse lokalisert i Gulu i Nord-Uganda. På lokalspråket «Acholi» heter organisasjonen Latin Balle Pee (LBP). Formålet er å sikre vanskeligstilte barn god skolegang med grunnskole, ungdomsskole og videregående skole.Organisasjonen ble stiftet i 2004 mens det ennå var krig og konflikter i regionen, særlig pga LRA (Herrens motstandshær) sine herjinger.

I oktober 2011 ble det dannet en norsk søsterorganisasjon under navnet «Latin Balle Pee – The Child is Innocent, Norway», forkortet til «LBP-Norway».

Østensjø Rotary Klubb gir støtte til skoleprosjektet.

Den 13. mai 2015 fortalte Vidar Lundetræ om hvor prosjektet nå står. Her er hans innlegg:

I 2010 ble Rotaryklubbene Bryn, Hovin og Østensjø enige om et felles skoleprosjekt i Gulu i Nord-Uganda.

For å få midler fra TRF for et såkalt Matching Grant prosjekt, måtte prosjektet ha en varighet på maksimum to år.

Derfor gikk vi for et toårig opplegg, men midlene fra TRF ble ikke bevilget.

Derimot fikk vi midler fra vårt Rotarydistrikt, ca kr 20 000.

Øvrige midler tjente klubbene på kirkekonsertene i Oppsal kirke.

I januar 2011 reiste Knut Strøm-Larsen og Vidar Lundetræ til Gulu for å delta i utvelgelsen av 20 jenter som skulle få de to siste årene på videregående skole finansiert av Rotary.

Til slutt sto man igjen med 18 jenter som ble fordelt på to velrenommerte kostskoler.

Alle jentene ønsket seg en god utdannelse, men ikke alle har fått realisert drømmene sine:

5 jenter ville studere pedagogikk, enten på universitet eller på lærerskole

7 jenter ville studere jus

3 jenter ville studere økonomi/regnskap

2 jenter ønsket å studere administrasjon og ledelse

1 jente ønsket en utdannelse hvor hun kunne jobbe humanitært, særlig med barn

I tillegg ønsket to av de som ville studere jus  å arbeide humanitært

Ingen av dem ønsket å bli lege. Antakelig var de nå så realistiske at de skjønte at det var et vanskelig studium å komme inn på.

Primært forslag:

Vi støtter noen av de 18 ”norske” jentene med en toårig diplomoppgave i et fag som interesser dem, og som gir relevant jobbmulighet. På den måten kan ØRK bidra til at noen av jentene får en fagutdannelse og en fremtid med jobb.

Fred Oola sier:

- Jeg vet at noen av jentene er aktuelle for slik økonomisk støtte - det vil si at de ønsker enn videreutdanning (vitnemål eller fag) - men de har ikke råd til det, og sitter derfor hjemme. Jeg vet også at mange av dem har klart å komme inn på ulike kurs på videregående skoler. Men jeg vet også at noen av dem har blitt giftet bort eller er samboende og har barn, bl.a. fordi de ikke har klart å finansiere noen form høyere utdanning eller yrkesutdanning.

2.

- Hvis ingen av de ”norske” jentene er tilgjengelig, så kan vi velge andre jenter i aktuell årsklasse som har fullført S.6, men som ikke har råd til å fortsette utdanningen uten økonomisk støtte, og gi dem muligheten til en toårig diplomoppgave eller yrkesfaglig kurs.

3.

- Hvis ØRK gjerne vil støtte håndverksutdanning (rørlegger, elektriker, tømrer eller lignende), må vi søke etter gutter som har fullført S.6. Det er fortsatt slik i Uganda, at ingen jenter søker seg til den type fag.

4.

- Hvis ingen av de ovennevnte alternativene er aktuelle for ØRK, så kan det velges ut en ny gruppe jenter med for eksempel 10 jenter til S.5 og S.6. Erfaringsmessig blir det vanskelig å slippe  taket i dem etter S.6, og da særlig de som ikke får statlig støtte til høyere utdanning.

Så langt har alle studenter knyttet til TCII som har blitt uteksaminert med vitnemål / grad fått jobb:

Anena Kevin - diplom i agrovitenskap, har kontrakt med en NGO og gjør gode penger

Ocan Allan Morris - diplom som sivilingeniør, jobber med et byggeprosjekt, og han er også i fjørfevirksomhet

Arop Moses Adyel - diplom i regnskap, startet egen fjørfevirksomhet

Piker Gloria – universitetsgrad i pedagogikk, underviser på videregående skole og er også prosjektkoordinator for en barnehjem

Aryemo Brenda - siviløkonom, jobber som regnskapsfører for en NGO og tjener faktisk bedre enn de andre eksstudentene som er nevnt.

Andre kurs med gode jobbmuligheter er eksempelvis sykepleie, førskolelærer, lærer på grunnskole og i videregående skole, turisme, VVS, bygg og anlegg, elektro, mekanikk og snekring.

TCII i Uganda håper vi kan tenke litt på guttene også som gjerne vil velge håndtverksfaglige kurs som VVS, bygg, etc.

De fleste av diplomkursene er 2 årige, men andre (bygning, snekring, elektro, mekanisk) går over3 år.

Ett år på college, med full pensjon og full pakke, koster ca 900 USD per år per student. Dette tilsvarer ca 6 700 NOK etter aktuell kurs.

10 studenter på S.5 og S.6 vil altså koste ca 18 000 USD, eller nær 140 000 NOK.

Et ”diplomkurs” koster i gjennomsnitt 1 300 USD per år, tilsvarende 9 600 NOK.

toårig diplomoppgave for 7 studenter vil koste ca det samme som 10 studenter på S.5 og S.6.

Toårig diplomoppgave for 4 studenter vil etter dagen kurs koste i underkant av 80 000 NOK

Klubben må ta stilling til om de vil støtte et prosjekt som skissert.

Hvis ja, må det tas stilling til hvor mange vi ønsker å tilby nevnte utdannelse.

Så må TCII i Uganda finne ut hvor mange jenter som er ”tilgjengelige” og ønsker å være med i programmet.

En kombinasjon av ”våre” jenter og andre med fullført S.6 kan være aktuelt.

Hvis klubben i fremtiden fortsatt ønsker å bidra, bør vi kanskje tenke et fireårsløp med S.5, S.6 og toårig diplomoppgave. (Eventuelt treårig håndtverksutdannelse).

Se mer på http://tcii.no/

Sosiale medier