Perspektiver for norsk økonomi, ved Hans Henrik Scheel, SSB

Hans Henrik Scheel besøkte oss 30.01.2013. Han har vært adm. dir. i Statistisk Sentralbyrå siden 2010. Før dette hadde han sentral posisjon i Finansdepartementet og ved statsministerens kontor.

Foredraget hadde 3 hovedpunkter: Tilbakeblikk, fremtidsutsikter, samt flyttemønster/innvandring.

Tilbakeblikk: På 90-tallet ble det med murens fall endrede internasjonale rammebetingelser. Det var økt tilbud av råvarer, og økt etterspørsel av ferdigvarer (konkurransen på råvarer var ikke gunstig, ej heller etterspørselen på ferdigvarer som følge av økte priser). På 2000-tallet var det motsatt; Kina ønsket råvarer, og landet produserte billige ferdigvarer. Dette, i tillegg til oljen og endrede EU-regler mht tilflytning av arbeidskraft, har medvirket til solid norsk levestandardvekst.

Fremtidsutsikter: Handlingsregelen for finanspolitikken innebærer gradvis innfasing av oljeinntekter, samt utjevning av svigninger i økonomien. - Det er en utfordring med en rask inntjening (oljeinntekter) og ønsket forbruk frem i tid. Dernest omtalte Scheel inflasjonsmål, boligpriser, vekst i BNP, samt arbeidsledighet. Konklusjonen er at det ser bra ut for Norge, og at handlingsregelen sikrer oss fremover. Imidlertid: I Europa faller BNP, det er svakest utvikling i sør, og arbeidsledigheten fortsetter å stige (EU 25%). Ungdomsledigheten er høy, og mange starter karrieren med mange års ledighet.

Flyttemønstre innad i Norge og innvandring: Internt i Norge har vi et flyttmønster fra nord til syd. Om innvandring lønner seg, er et åpent spørsmål; det er flere forhold som må belyses. Et av spørsmålene er "lønnsomt for hvem?"

Sosiale medier

Møteinformasjon