Leger mot atomvåpen, og fredsarbeid i Rotary

Per Wium fra Bryn Rotary orienterte om Leger mot atomvåpen, og fredsarbeid i Rotary, den 27. mai 2015.  Den norske organisasjonen er tilknyttet IPPNW. International Physicians for the Prevention of Nuclear War.

Per beskrev sprengkraft i atomvåpen og viste virkninger. En «Breivikbombe» har sprengkraft på 1 tonn TNT. En atombombe kan være på 10000 TNT og mer.

Han viste med utgangspunkt Oslo hvordan det ville utradere områder innen ulike avstander. Varme vil slå ut umiddelbart, senere vil stråling på lang og kort sikt også være problem.

Sett fra helsepersonellsynspunkt; leger og sykepleiere og sykehus er borte, atombomber må ikke komme.

Han viste også effekt av 2 ulike atomkriger, India/Pakistan og Russland/USA. Begge er katastrofer. Røyk og aske vil gi klimaendringer og sult.

Han viste også at det var aktivitet med å få til fjerning av atomvåpen, mange deltar men det er liten vilje hos de som har slike våpen.

Avslutningsvis noen spørsmål og diskusjoner om muligheter og utfordringer.